Voor de overige 60 procent betaalde het bedrijf ‘slechts’ 13 miljoen dollar. ,,We lopen nauwelijks risico bij deze investering”, verzekerde Schipholtopman Jos Nijhuis woensdag. Schiphol heeft de overeenkomst zo gesloten dat eventuele financiële tegenvallers geen effect hebben op moederbedrijf Schiphol Group.

De Port Authority van New York en New Jersey financierde in de jaren negentig de bouw van de terminal en zal ook voor de uitbreiding die op handen is, zorg dragen voor het geld via de uitgifte van fiscaal aantrekkelijke obligaties. De uitbreiding vergt een investering van 1,2 miljard dollar. New York wilde Schiphol er destijds graag bij hebben vanwege de expertise die het bedrijf kan leveren.

Positie van het SkyTeam

Schiphol verdient geld aan de terminal omdat de bijna veertig luchtvaartmaatschappijen die er gebruik van maken, daarvoor een vergoeding betalen. Bovendien verhuurt de exploitant van een luchthaven bijvoorbeeld de winkels. Anderzijds betaalt Schiphol via JFK IAT aan de eigenaar van de infrastructuur een vergoeding voor het gebruik van de faciliteiten.

Luchtvaartmaatschappij Delta Air Lines, SkyTeam-partner van Air France-KLM, verhuist naar Terminal 4 zodra die is uitgebreid met negen gates en extra bagage- en douanefaciliteiten. Die moeten in 2013 klaar zijn. ,,Daarmee wordt de positie van het SkyTeam verder versterkt en ook die van luchthaven Schiphol”, aldus Nijhuis.

Zo veel mogelijk passagiers

Luchtvaartmaatschappijen proberen zo veel mogelijk passagiers via één luchthaven op een continent naar andere continenten te vervoeren. Vervolgens brengen zij de mensen via het eigen netwerk of dat van een van de partners naar hun eindbestemming, het zogenoemde hub-systeem. ,,De positie van Amsterdam als hub voor Europa vanuit de VS zal hierdoor aanzienlijk versterkt worden'', stelt Nijhuis. ,,Dat leidt tot extra verkeer naar Amsterdam.''

De drie belangrijkste hubs van het SkyTeam zijn Amsterdam, Parijs en New York. Schiphol speelt nu bij alle drie een rol. Het heeft ook een strategisch belang van 8 procent in de Parijse luchthavens. ,,Met een participatie zit je aan tafel'', aldus Nijhuis.

Financieel lucratief

In 1997 verkreeg Schiphol 40 procent in JFK IAT. De overige aandelen waren in handen van een projectontwikkelaar (40 procent) en de financiële instelling Lehman Brothers (20 procent), die in 2008 failliet ging. ,,We konden het Lehmandeel verkrijgen uit de boedel. De projectontwikkelaar zat er voor de korte termijn in. We wilden wel 100 procent van de aandelen, maar dan moesten we wel iets kunnen toevoegen. Dat kan nu met de komst van Delta.''

,,Dit is niet alleen financieel lucratief, maar ook strategisch van belang'', zei minister Camiel Eurlings (Verkeer). ,,Bij de luchtvaartmaatschappijen zie je een paar allianties die overblijven en er zijn ook maar een paar Europese luchthavens die in de wereld van belang blijven. De rest zakt weg naar een regionaal niveau met alleen Europese vluchten.''

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl